ﺳﻪشنبه, دی 19, 1391 02:53:00 ب.ظ

بسمه تعالي
با عرض سلام خدمت استاد بزرگوار
حقير دانشجوي سال ششم رشته پزشكي هستم. سوالاتي داشتم كه مي خواستم جواب آنها را از محضر پر فروغ حضرتعالي بگيرم. البته بنده اين سوالات را حدودا 10 روز قبل هم پرسيده بودم ولي هنوز هيچ گونه جوابي دريافت نكرده ام. استدعا دارم بنده كم ترين را از چشمه علمتان سيراب بفرماييد. قبلا از همكاري و مساعدت جنابعالي كمال تقدير و تشكر را دارم.
1) نظر حضرتعالي در مورد شبيه سازي انسان چيست؟ آيا به فرض امكان، اين كار مجاز است؟ و آيا تحقيقات در اين زمينه مجاز است يا خير؟
2) آيا استفاده از الكل در داروها مجاز است؟
3) آيا احكام مربوط به نگاه كردن و لمس كردن و ... در مورد افراد نامحرم (چه مرد و چه خانم) در حالت بيهوشي بيمار و يا مرگ مغزي نيز پابرجا هستند؟
4) آيا اعلام زمان مرگ تقريبي در بعضي از بيماري هاي خاص (نظير انواعي از سرطان) جايز است؟
5) آيا پزشك مي تواند خمس خود را به بيماران محرومش پرداخت نمايد و يا به عنوان خمس از آنها حق ويزيت و يا حق عمل جراحي نگيرد يا كمتر بگيرد؟
6) آيا به نظر حضرتعالي وازكتومي (بستن لوله هاي آقايان) شرعا مجاز است؟
7) آيا زن يا شوهر بدون اجازه همسر مجاز به استفاده از وسايل ضد بارداري هستند؟
8) آيا حضرتعالي محدود كردن تعداد بچه را كاري شرعي مي دانيد؟
9) آيا سقط جنين حاصل از رابطه نامشروع جايز است؟
10) انجام عمل جراحي براي تغيير جنسيت چه حكمي دارد؟
11) آيا عمل جراحي صرفا براي زيباتر شدن اشكال دارد؟
12) آيا پزشكان مجاز به افشاي بيماري هاي يك فرد به همسرش (خانم يا آقا) مي باشند؟
13) آيا استفاده از فيلم هاي آموزش خارجي كه در آنها موازين شرعي معاينات پزشكي رعايت نشده است، اشكالي دارد؟
14) آيا پدر يا مادر مي توانند اجازه بدهند كه روي كودكشان تحقيقاتي صورت بگيرد؟ در چه صورت بله و در چه صورت خير؟
15) آيا بيماري كه پزشكان از او قطع اميد كرده اند و از نظر علمي به زودي خواهد مرد، مجاز است خودش و يا بستگانش درخواست قطع ادامه معالجات را بدهند تا بيمار زودتر بميرد؟
با تشكر فراوان و التماس دعاي مخصوص
بي صبرانه منتظر دريافت پاسخ عالمانه آن دانشمند فرزانه هستم.

 

 

پاسخ

1- مساله فروع مختلف دارد ولی به عنوان عنوان اولیه مجاز است.
2- اگر سلامت بر آن متوقف باشد و بدل و جایگزینی نباشد جایز است.
3- در صورت انحصار معالجه به این طریق جایز میباشد.
4- به نظر می آید صراحت موجب تضعیف روحیه است و بهتر آنست که پزشک به عبارت بهتری او را متوجه نماید.
5- اگر مریض سید فقیر و متدین باشد جایز است.
6- چنانچه امکان بازگشت به حالت اولیه  باشد (یعنی موقت ) جایز است .
 7- به مرجع تقلید مراجعه فرمایید.
8- حرام نیست.
9- خیر
10- صورت مساله فروع متعدد دارد و توضیحات بیشتر لازم است.
11- اگر تغییر در خلق باشد یا ضرر در عضو باشد شرعا جایز نیست.
12- اگر سلامتی فرد متوقف بر آن باشد جایز است.
13- به قصد آموزش مانعی ندارد.
14- اگر سلامت بچه و نه غیر، بر آن متوقف باشد مانعی ندارد. البته بعد از طی مراحل علمی و قانونی بر غیر انسان.
15- جایز نیست.
 

برای ارسال نظر باید در سایت وارد شوید.